Teodor Dlužanský
Otvorme oči, kríza tu je!
V nedávnom blogu „Kríza klope na dvere“ TU uvádzam, že kríza prichádza a už sa začína viditeľne prejavovať. Tak pozrime sa na to realistickými okuliarmi.
V nedávnom blogu „Kríza klope na dvere“ TU uvádzam, že kríza prichádza a už sa začína viditeľne prejavovať. Tak pozrime sa na to realistickými okuliarmi.
Nenápadne. Potichu. Už minimálne pol roka. Dnes už však nie nenápadne. Nie po tichu. Kríza prichádza a je potrebné to rešpektovať. Kolobeh života idúci po špirále si pýta korekciu.
Občania s volebným hlasom budú mať už čoskoro možnosť ovplyvniť svojou voľbou v parlamentných voľbách, ktoré politické strany či hnutia nás budú zastupovať v parlamente, a zároveň, ktorí politici nám budú vládnuť.
Keď sa počuje slovo „súd“, každému z nás sa vyjaví príbeh niekoho, kde „niekto za niečo“ má byť potrestaný alebo má byť napravená nejaká neprávosť.
Dnes bol schválený štátny rozpočet Slovenskej republiky na rok 2014. Ako je nám občanom hovorené, jedná sa vždy o kľúčový zákon roka. Áno je to tak, lebo jedná sa a schvaľuje sa „prerozdeľovanie peňazí", ktoré štát na jednej strane získa (príjmy) z výberu daní, odvodov (odvody sú defacto dane a „netečú" priamo do štátneho rozpočtu, ale do Sociálnej poisťovne a zdravotných poisťovní) a poplatkov, a tiež z iných zdrojov (kapitálové výnosy, pôžičky, granty, dotácie a pod.). Na druhej strane ich štát míňa (výdavky) na svoju prevádzku a najmä činnosti, ktorými zabezpečuje „sociálne istoty" občanov ako sú najmä zdravotníctvo, školstvo, dôchodky, a iné.
Navrhovaný štátny rozpočet pre rok 2014 vychádza z predpokladov, že príjmy štátu (daňové i nedaňové - plán je 13,8 mld. €) budú vyššie oproti roku 2013. Výdaje štátu (plán je minúť 17,2 mld. €) budú taktiež vyššie ako v roku 2013. Ďalej rast HDP sa predpokladá plusový o viac ako 1%. Podľa slov premiéra bude rast HDP medziročne o 2%. Schodok štátneho rozpočtu bude okolo 3% HDP. To sú politické ciele vládnucej strany SMER-SD pre budúcoročný štátny rozpočet.
S rozčarovaním prijímam informácie o investičných stimuloch pre vybrané subjekty. Najnovšie v tomto týždni sme sa dozvedeli o pripravovaných investičných stimuloch pre súkromné firmy v drevárskej a v hutníckej výrobe. Viac: http://ekonomika.sme.sk/c/6764814/vlada-chce-dat-firmam-na-vyse-1300-novych-miest-stimuly-za-50-milionov-eur.html. Akceptovateľné je, pokiaľ štát firme poskytne podporu - daňovú úľavu. Napríklad v podobe fixne stanovenej sumy z dane príjmu právnických osôb na dobu určitú. Veď, či firma bude mať zisk alebo stratu, nie je vždy isté...
Zvykli sme si na rétoriku politikov. Zo všetkých strán počúvame o kríze. Ako sa nás dotýka, či nedotýka. Jedno je isté, že máme problém. Z pohľadu prírodných zákonov nič výnimočné. Práve naopak. Môžeme problém menom „kríza" riešiť v slovenských podmienkach ? Sami a efektívne ?
Z ekonomického pohľadu je aj štát podnikateľským subjektom. Má svoje príjmy a výdavky, náklady a výnosy, zisk alebo stratu. Ten ďalší uhol ekonomického pohľadu je, že akcionármi štátu sú jeho občania. Akciovka má svoje orgány. Prirovnaním k akciovej spoločnosti sú najvyšším orgánom štátu - parlamentné voľby (valné zhromaždenie). Parlament je predstavenstvom spoločnosti. Výkonným manažmentom je vláda na čele s premiérom. A Dozorná rada (DR) sme my občania, na ktorých čele je prezident. DR tvoria tiež súdnictvo a rôzne záujmové združenia - občianske, mimovládky a ďalšie subjekty.
Keď sa spúšťal II.pilier dôchodkového sporenia, mal okrem cieľa definovanú aj cestu k cieľu. Tá cesta k cieľu sa toľkokrát už menila, mení a ešte zmení. To ma vedie k úvahe, že sme nielen stále niekde na štarte, ale že ten štart sa posunul niekde inde. A ešte sa opäť posunie. To už mám na mysli viac ako len inú cestu... Mení sa aj cieľ !