Kríza klope na dvere

Autor: Teodor Dlužanský | 25.1.2019 o 9:59 | Karma článku: 1,56 | Prečítané:  561x

Nenápadne. Potichu. Už minimálne pol roka. Dnes už však nie nenápadne. Nie po tichu. Kríza prichádza a je potrebné to rešpektovať. Kolobeh života idúci po špirále si pýta korekciu.

Pred vyše dekádou bola kríza v plnom prúde a to najhoršie mal svet za sebou. Politici, bankári, elity, štáty a spoločenstvá našli riešenie, ktoré upokojilo trhy. Umožnilo ľuďom po celom svete udržať si, ale významnej časti dokonca si životnú úroveň zvýšiť. To riešenie bolo „v natlačení lacných peňazí“, ktoré sú dnes dlhom v účtovných knihách štátov, spoločností/firiem a osôb. Tie „natlačené peniaze“ menili podobu a majiteľov. V procese vytvárali pridanú hodnotu. Na konci reťazca priniesli ľuďom úžitkovú hodnotu. Nehnuteľnosti a hnuteľný majetok. Cestovanie, relax, zážitky. Málokto sa chcel pozastaviť nad tým a priznať si, že príde čas, kedy obdobie hojnosti sa minimálne spomalí. Platí už dnes, že obdobie rastu končí.

Tak čo sa teraz deje?

Na to, aby sa na konci procesu k ľuďom dostala úžitková hodnota, bolo potrebné na začiatku investovať do produkčných kapacít. Tie rástli, pribúdali po celom svete. Pokiaľ bude dopyt po výrobkoch a službách, potiaľ môžu pribúdať kapacity. Fajn, dopyt je a pokým rastie počet obyvateľov na Zemi, sociálni inžinieri nevidia problém. Lenže problémom ako vždy na prvom mieste sú peniaze. Peniaze na strane užívateľov produktov a služieb. Tie sú limitované a vždy sú v danom čase ohraničené merateľnými veličinami (rast miezd, rast HDP, dlh, inflácia).

Prečo kríza klope na dvere?

To, čo sa teraz začína prejavovať, je práve nerovnováha medzi produkčnými kapacitami a kúpnou silou užívateľov produktov a služieb. Laicky povedané, prichádza „kríza z nadvýroby“. Korekcia trhov je nevyhnutná. Najviac očividné je to v spotrebnom segmente ako napríklad sú autá, mobily, televízory, ...

Mzdy nerastú tak rýchlo, aby pribúdali noví zákazníci alebo súčasní zákazníci obnovovali spotrebné tovary v kratšom intervale. Nožnice medzi hŕstkou bohatých a masami chudobných sa zväčšili vďaka stratégii tlačenia lacných peňazí a ich zlej distribúcie medzi ľudí.

Čo teraz?

Je potrebné sa začať pripravovať na zmeny. Znamená to, že nás čakajú nové výzvy, nové riešenia, nové príbehy. Kríza, ktorá prichádza, bude v skutočnosti novou príležitosťou. Pre jednotlivcov, pre skupiny a pre firmy. Pre štáty, pre spoločenstvá. Aj pre politikov aj pre ľudí. Kto sa bude brániť a neprispôsobí sa zmenám, zlyhá a neprežije. O tom čo robiť, ako prežiť a využiť príležitosť v čase krízy, napíšem čoskoro v ďalšom blogu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?