Pokračovanie
5. Personálna politika
1. Komunikácia so zamestnancami
Vysvetliť a obhájiť zamestnancom, že bez zmien v riadení a organizácii práce nemocnica bude len živoriť a vytvárať ďalšiu stratu
Vysvetliť zamestnancom, že je v nemocnici prezamestnanosť a zdroje, ktoré sú k dispozícii, umožňujú len prepad a živorenie pre všetkých zamestnancov
Vysvetliť, že ozdravné zmeny sú zamerané na zefektívnenie a zlacnenie vykonávaných činností, najmä obslužných procesov a ich „privatizácia"
Vysvetliť a obhájiť pred zamestnancami, že zdroje na zvyšovanie platov sú v úsporách nákladov na neproduktívne činnosti, na zefektívnení činností (nižšia spotreba odpracovaných hodín a vyššia kvalita výstupov ich práce)
2. Komunikácia s odborovou organizáciou
Prvoradá úloha je mať odborovú organizáciu za partnera a v pozitívnom duchu ich vtiahnuť do riešenia problémov a zmien
Čisté a transparentné kroky rýchlo vrátia dôveru. Odborová organizácia vtiahnutá do reštrukturalizácie je kľúčom k ozdravnému procesu a jeho úspechu
3. Komunikácia s médiami a verejnosťou
Byť aktívny v komunikácii s médiami a verejnosťou
Ten, kto mlieko prvý rozleje, zbiera prvý výsledky (môže ich ovplyvňovať)
Predkladaný „Projekt o stratégii a rozvoji" je projekt o príležitosti, nie o zániku nemocnice
6. Riešenie aktuálnych problémov
1. Vyhlasovateľ nešpecifikuje „problémy" ani dôvody, pre ktoré robí výberové konanie
2. V nadväznosti na bod 6.1. je vysoký predpoklad, že problémy sú nasledovné :
Deficitné hospodárenie (dlhodobo záporný cash flow)
Prezamestnanosť
Nefungujúca komunikácia medzi manažmentom a zamestnancami (ich nespokojnosť), resp. odborovou organizáciou
Chýbajúce ciele pre najbližšie obdobie
Chýbajúca vízia a stratégia nemocnice
Nevhodná (prekonaná) forma právnej subjektivity pre požadovaný rozsah poskytovania zdravotnej starostlivosti a ďalšieho skvalitňovania služieb
3. Riešenie je uvedené v Ozdravnom pláne nemocnice a jeho hlavné črty sú :
Spôsob a postup, ako znížiť náklady na prevádzku a dosiahnuť vyrovnané hospodárenie
Spôsob, ako riešiť zlú finančnú situáciu
Spôsob, ako vrátiť motiváciu zamestnancom
Spôsob a postupy, akými krokmi ozdraviť, stabilizovať a rozvíjať nemocnicu
4. Konkrétny postup a ciele je možné urobiť až po vykonaní auditu v nemocnici.
7. Cieľ projektu (presné definovanie) a spôsob na jeho dosiahnutie
Ozdraviť nemocnicu - zjednodušiť, stransparentniť a zefektívniť procesy riadenia; riadenie nemocnice „cez peniaze"; zreálniť výdavky k možnostiam príjmov; znížiť počet zamestnancov outsourcingom a zlučovaním vykonávaných činností; vyrovnané hospodárenie; zlacniť náklady na prevádzku nemocnice (nákupy tovarov a služieb).
Vybudovať modernú konkurencie schopnú nemocnicu na Slovensku - krok za krokom prebudovať a prestavať vykonávané činnosti; layout areálu (napr. prenájom nepotrebných nehnuteľností = pritiahnutie doktorov - špecialistov); rozšírenie a skvalitnenie poskytovania nadštandardných služieb na komerčnej báze.
Do 5-tich rokov byť v prvej trojke najlepších nemocníc na Slovensku - investície do zdravotníckeho personálu; profesionalizácia obslužných činností; marketing; spolupráca s inými špičkovými zdravotníckymi zariadeniami; podpora študentov (spolupráca s vysokými školami); spolupráca s výskumnými ústavmi a zahraničnými zdravotníckymi zariadeniami; stáže špecialistov zo zahraničných kliník.
Do 10-tich rokov byť „jednotkou" v poskytovaní zdravotnej starostlivosti na Slovensku - pokračovať a nepoľavovať v riadení procesov a prispôsobovať ich meniacim sa požiadavkám, potrebám a legislatíve; držať krok s konkurenciou a porovnávať sa s najlepšími.
8. Perspektívy a spôsoby uplatnenia projektu v praxi
Revolučná zmena v prístupe „ako efektívne riadiť" nemocnicu - riadenie procesov a činností cez peniaze. Efektívne využívať zdroje a nástroje na riadenie.
Procesne od seba oddeliť zdravotnú starostlivosť ako hlavnú vykonávanú činnosť od obslužných činností, kde je vždy priestor na úsporu nákladov a skvalitnenie riadenia procesov.
Transparentnosť a súťaživosť dodávateľov tovarov a služieb prinesie viac peňazí pre nemocnicu.
Ozdravný proces zvýši konkurencieschopnosť nemocnice, stabilizuje jej finančné toky; umožní zvýšiť mzdy zamestnancom.
Úspech ozdravného procesu je možný len za aktívnej účasti väčšiny zamestnancov a ich motivácie.
Zamestnanci si musia byť vedomí, že za nimi vykonávané činnosti nesú zodpovednosť. Zodpovednosť je neprenosná na inú osobu a nemožno ju delegovať. Delegovať je možné kompetencie, nie zodpovednosť.
Tento projekt môže byť vzorom pre reštrukturalizáciu nielen nemocníc. Nie forma vlastníctva je kľúčová, ale kľúčoví musia byť spokojní klienti (pacienti) a motivovaní zamestnanci.
9. Záver
Predložený projekt rieši v základných bodoch požiadavky vyhlasovateľa - „Ozdravný plán nemocnice".
Nakoľko k dispozícii nie sú číselné údaje o hospodárení nemocnice, nie je predmetom tohto projektu finančné výkazníctvo (výsledovka, súvaha, cash flow).
Projekt vychádza zo zadania uvedeného pre výberové konanie, t.j. forma a obsah nemocnice nepredpokladá v tejto etape zmenu právnej formy subjektu a rozsahu poskytovanej zdravotnej starostlivosti.
V prípade požiadaviek vyhlasovateľa a po poskytnutí relevantných informácii je možné ozdravný plán dopracovať a rozšíriť o ďalšie informácie a návrhy riešení.
Nemocnica potrebuje krízového manažéra, ktorý nepozná zdravotnícke prostredie anemá „previazanosť" na štruktúry dodávateľsko-odberateľské v tomto segmente, a žiadne personálne väzby na minulé alebo súčasné osoby v reťazci.
Projekt obsahuje hlavné ciele (časť 7.) a prezentuje cestu (časti 2.,3., a 5.), ako sa k cieľu dopracovať.
Koniec II. časti a záver