reklama

Váhostav-SK – život v podmienke. Dokedy?

Keď sa počuje slovo „súd“, každému z nás sa vyjaví príbeh niekoho, kde „niekto za niečo“ má byť potrestaný alebo má byť napravená nejaká neprávosť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

V prípade stavebnej spoločnosti Váhostav-SK, sa jednalo o tú skutočnosť, že firma mala vyššie výdavky ako príjmy, t.j. generovala stratu za nejaký časový úsek, čo ju nakoniec doviedlo pred súd... Dôvody prečo tomu tak bolo, kto je za to zodpovedný, sú relevantné otázky na akcionárov (majiteľov) Váhostav-SK, orgány spoločnosti a manažment.

Po prijatí a schválení ozdravného plánu veriteľmi a potvrdení súdom, začína „nový život“ Váhostavu-SK – život na podmienku. Je to šanca, no znamená súčasne veľa prekážok a veľa podmienok, ktoré bude musieť spoločnosť splniť a plniť. Je to určite lepšie riešenie pre firmu a pre jej zamestnancov ako by bol doživotný trest, (konkurz), a teda definitívny koniec (likvidácia firmy a jej výmaz z obchodného registra). Lenže...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Celý ozdravný proces dáva zmysel len vtedy, keď spoločnosť bude mať dostatok zákaziek a v objeme peňazí, ktoré umožnia generovať zisk. Majitelia Váhostavu-SK postavili celý ozdravný proces práve na myšlienke, že „minulosť“ zaplatia zarobenými peniazmi v budúcom období. Zmysel by to dávalo najmä vtedy, keby na trhu pôsobila jedna alebo dve podobné firmy, ktoré by svojou činnosťou „uspokojovali“ slovenský trh, či okolité trhy. To však reálne nie je možné dosiahnuť napríklad aj preto, lebo sme súčasťou EÚ, a najmä zákazky štátu (verejné zdroje a eurofondy) sú financované peniazmi nielen slovenských daňových poplatníkov, no najmä daňovými poplatníkmi EÚ.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predstava, že spoločnosť Váhostav-SK bude úspešná vo verejných súťažiach, či v privátnych projektoch je jedna vec, no tá podstatnejšia vec je, že ceny za dielo predkladajú všetky spoločnosti, ktoré sa zúčastnia v súťažiach o zákazky. Výhodu v cenotvorbe (ponúkanej cene) budú mať vždy tie spoločnosti, ktoré do cien svojich tovarov, či služieb nepremietajú minulosť (stratu), t.j. do nákladov premietajú len tie peniaze (náklady), ktoré súvisia s prítomnosťou, či s budúcnosťou. Pokiaľ by platilo, že všetky spoločnosti majú v kalkuláciách (cenotvorbe) približne rovnaké náklady, rovnakú maržu, či zisk, potom Váhostav-SK má jednoducho smolu a nemôže ponúknuť v súťaži konkurenčnú cenu, ale len vyššiu, čo znamená, že súťaž o zákazku nemôže nikdy vyhrať!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak by mal byť po schválenej reštrukturalizácii Váhostav-SK vo férovej súťaži úspešný, potom platí, že má k dispozícii know-how, technológiu, či výrobné postupy, ktoré mu umožňujú mať ceny svojich tovarov a služieb nižšie ako konkurencia. Potom každého reálne zmýšľajúceho človeka zákonite napadne jednoduchá otázka: „keď má firma pri podobných cenách tovarov a služieb zisk a ten je ešte vyšší ako má konkurencia, ako je možné, že firma sa ocitla defacto v konkurze?“ Odpoveď v prípade Váhostavu-SK nie je vôbec ťažká, a ani zložitá...

Cenu, za ktorú vysúťažil Váhostav-SK a zaviazal sa realizovať napríklad stavbu diaľnice Dubná skala – Turany bola cenou, za ktorú by dobre riadená stavebná spoločnosť postavila a odovzdala diaľnicu riadne a včas. O tom, že cena, ktorú ponúkol Váhostav-SK bola konkurencie schopná a nie stratová, svedčia ponuky iných stavebných firiem, ktoré štát neakceptoval vo verejnej súťaži.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V spoločnosti, kde manažment stráži náklady, termíny, kvalitu a neokráda majiteľov, a majiteľ rozumie riadeniu firiem, t.j. že zisk sa tvorí na výstupe - z vytvorenej pridanej hodnoty, je potom málo pravdepodobné, že firma by sa dostala do takých problémov, ako sa to stalo Váhostavu-SK.

Zisk na vstupe, t.j. predražené vstupy alebo služby, ktoré majú veľmi málo spoločného s danou zákazkou, je vedomé tunelovanie vlastnej firmy majiteľmi, s cieľom preliať peniaze do inej, ním ovládanej alebo spriaznenej spoločnosti. Logicky potom sa stane to, že firma neplatí svojim dodávateľom, a je v strate...

Taktiež, veľmi zlou vizitkou pre orgány spoločnosti, najmä Dozornú radu, je zlyhanie v kontrolnej činnosti, ak orgány spoločnosti umožnili manažmentu bez kontroly a prijímania účinných opatrení dlhodobo stratovo hospodáriť. Potom by sa nikdy takto nemohol odohrať príbeh spoločnosti Váhostav-SK, ktorého obeťami sa stali živnostníci a firmy. Všetci tí, ktorí dodávali reálne a potrebné tovary a služby Váhostavu-SK, a za ktoré nedostali zaplatené v plnej výške a podľa dohodnutých obchodných podmienok.

Váhostav-SK vo svojom živote na podmienku, čaká v ďalšom období ešte veľa zmien. Vlastne všetko pre Váhostav-SK sa len začína. Odznova a ináč... Avšak so záväzkami vyrovnať sa s minulosťou (finančne uspokojení veritelia). V tej podobe ako poznáme Váhostav-SK dnes, určite po schválenej reštrukturalizácii dlho neostane. Zmeny v nasledujúcom období postupne nastanú v samotnom riadení firmy, vo vlastníckej štruktúre, v „preskupovaní“ aktív spoločnosti, zákazkovej náplni a podobne. Už počas prvého roku od „nového začiatku“ bude jasnejšie, ako žije, či nežije Váhostav-SK v podmienke.

Teodor Dlužanský

Teodor Dlužanský

Bloger 
  • Počet článkov:  51
  •  | 
  • Páči sa:  2x

„V jednoduchosti je krása. No najväčšie umenie je sa k jednoduchosti dopracovať.“ Zoznam autorových rubrík:  EkonomikaPolitika

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu